Blog Layout

Vad är systematiskt arbetsmiljöarbete?

Micaela Steger

5 minuters läsning


Tjafs mellan kollegor, omorganisation, kontorsflytt eller farliga arbetsredskap är sådant som kan påverka arbetsmiljön. Arbetsmiljöarbetet bör vara en viktig del i alla verksamheter oavsett storlek på företaget. Det är arbetsgivaren som har det övergripande ansvaret för att alla anställda trivs och mår bra på sin arbetsplats och att det faktiskt finns ett aktivt engagemang för det. 

För nystartade och små företag är det här något som många gånger bortprioriteras och känns onödigt. Men i själva verket är det enligt föreskrifter från Arbetsmiljöverket en grundläggande del av arbetsmiljölagen. En föreskrift är en text som närmare beskriver vad som sägs i en lag. I det här inlägget går vi igenom vad det systematiska arbetsmiljöarbetet innebär och vad arbetsgivare utöver det kan tänka på i sitt arbete med arbetsmiljön.
 

Vad är systematiskt arbetsmiljöarbete?

Grundprincipen med det systematiska arbetsmiljöarbetet är att både arbetsgivare, anställda och eventuella skyddsombud tillsammans ska arbeta för att upptäcka samt motverka de risker för ohälsa och olycksfall som finns i verksamheten. Riskbedömningen sker i 4 steg:
  • Undersök verksamheten.
  • Riskbedöm och gör en prioritering av det som kommer fram. 
  • Åtgärda riskerna/problemen.
  • Följ upp åtgärderna så att riskerna/problemen är lösta. 
Den här arbetsgången ska användas om verksamheten står inför en förändring. Till exempel om det ska anställas ny personal, inför omorganisationer eller vid inköp av nya maskiner. Men även om det inträffar något allvarligt på arbetsplatsen som resulterar i ohälsa eller olycksfall för någon anställd.

Om en risk väl upptäcks är det viktigt att först riskbedöma, men sedan ska det även göras en prioritering. Är det något som är allvarligt och måste lösas direkt? Eller är det något som man kan arbeta med på sikt för att lösa? Själva arbetsmiljöpolicyn och rutinerna kring arbetet behöver bara dokumenteras skriftligt om det finns minst tio anställda. Men om en risk upptäcks ska all riskbedömning och prioritering dokumenteras skriftligen - oavsett hur många anställda det finns i verksamheten.

För att sammanfatta vad som faktiskt krävs:
  • En arbetsmiljöpolicy.
  • En rutinbeskrivning för det systematiska arbetsmiljöarbetet. 
  • En tydlig uppgiftsbeskrivning.
  • Regelbundet göra riskbedömningar inom verksamheten.
  • Ha instruktioner för hur man arbetar på ett säkert sätt.
  • Utreda arbetsolyckor och tillbud.
  • Följa upp arbetsmiljöarbetet årligen.

Varför är det viktigt att ha koll på vad systematiskt arbetsmiljöarbete är?

Först och främst är det viktigt att ha koll på reglerna kring arbetsmiljön just för att det finns lagstadgat. För folkhälsan är det viktigt att det sköts och att arbetsgivaren tar sitt ansvar för att alla anställda kan trivas och känna sig trygga på sin arbetsplats. Men med det sagt gör en god arbetsmiljö även gott för företagets prestationer och framgång. Något som är självklart för många är att vi gör bättre ifrån oss när vi mår bra. Om arbetsgivaren har en plan för hur olika situationer kan hanteras och lösas undviker man att osämja påverkar verksamheten. 

Ytterligare en positiv faktor i det hela är att en god arbetsmiljö många gånger lockar ny kompetent personal samt att det är en del i att behålla befintlig personal. Det här kan även ge en ekonomisk fördel eftersom man kan hålla personalomsättningen nere - och därmed slippa kostnaderna som uppstår när personal måste ersättas.

Tips, trix och kom ihåg!

Ett tips är att ni fokuserar på det som kan vara kopplat till arbetsbelastning, stress, ledarskap, konflikter och mobbning. Detta eftersom dessa är de absolut främsta anledningarna till sjukskrivningar idag. Framför allt långtidssjukskrivningar kan resultera i stora kostnader. Ofta kan en frånvarande medarbetare behöva ersättas och då är det bland annat upplärning av en ersättare samt eventuell arbetsanpassning som kan ge ökade kostnader för företaget.

Kom även ihåg att dokumentera en arbetsmiljöpolicy och en arbetsgång för det systematiska arbetsmiljöarbetet från att du anställer dina allra första medarbetare. På så vis finns det på plats och det behöver inte bli några missförstånd eller oklarheter kring vad som gäller. 

Lästips! Här kan du ladda ned en så kallad AFS - alltså föreskriften för systematiskt arbetsmiljöarbete - så kan du läsa mer och fördjupa dig i ämnet.
 

Sammanfattning

Föreskrifter, arbetsmiljö och rutinbeskrivningar låter kanske inte superkul och det kan därför enkelt bli att man skippar det. Men enligt lag är det alltså krav på att ha en arbetsmiljöpolicy och rutiner för allt som har med arbetsmiljön att göra. Det är även viktigt att arbetet med arbetsmiljön sker naturligt och att det är en självklar del i verksamheten. Som tidigare nämnt kan det därför vara bra att en arbetsmiljöpolicy finns med i en personalhandbok. Eller varför inte ha arbetsmiljön som en punkt på veckomötet? Alla nya situationer bör undersökas och sedan följa stegen - riskbedömning - åtgärder - uppföljning. Då kan man enkelt undvika att olika situationer urartar och ger en negativ påverkan på företaget.

Vi vill bidra till folkhälsan och alla människors välmående. Därför hjälper vi gärna andra företag med hur de ska tänka kring arbetsmiljön kopplat till hur företaget ser ut. Önskar du hjälp med alla dessa dokument - arbetsmiljöpolicy, rutinbeskrivningar, personalhandbok eller övrig dokumentation - tveka inte att höra av dig till oss så hjälper vi dig!

Inlägget publicerades 2021-12-31.
Kontakta oss
By Micaela Steger 30 Apr, 2024
I det här blogginlägget kommer vi att tipsa om vilka privata kostnader företaget kan bekosta och även kika på varför det är så viktigt att ha koll på vad företaget kan betala och inte.
By Micaela Steger 31 Mar, 2024
I det här blogginlägget går vi igenom vad ett lagerbolag är samt att vi kikar på vilka skillnader som finns jämfört med att starta ett bolag från scratch. Vi delar även några användbara tips och kom ihåg för den som känner sig sugen på att köra igång!
By Micaela Steger 29 Feb, 2024
I det här blogginlägget kommer vi att ta en närmare titt på Inkomstdeklaration 1 och varför det är viktigt att ha koll på vilka avdrag du kan göra för att optimera din skattesituation.
Share by: