Blog Layout

Vad är ett hemmakontor?

Micaela Steger

5 minuters läsning


Hur kommer du vilja arbeta efter pandemin? Alla dagar på kontoret? Bara hemifrån? Eller kanske båda delarna? I och med pandemin är det allt fler som väljer att arbeta hemifrån. Både företag som utgår från att alla anställda ska arbeta på distans men också anställda som för att minska smittspridningen arbetar hemifrån. Det här inlägget riktar sig till de företag som vill använda sig av hemmakontor. Men även alla de privatpersoner som är anställda och arbetar hemifrån som vill veta om de kan få ersättning eller avdrag när de ska deklarera. Det är viktigt för båda parterna att ha koll på reglerna kring hemmakontor och hemarbete för att kunna få de ersättningar eller avdrag man är berättigade utifrån varje enskild situation.
 

Vad är ett hemmakontor?

I dagsläget är det många företag som vill arbeta hemifrån. Men det finns en del kriterier som bör vara uppfyllda för att arbetsytan eller rummet faktiskt ska få kallas ett hemmakontor och du har möjlighet till avdrag. Nu ska vi gå igenom dessa!
  • Det måste först och främst vara motiverat att du arbetar hemifrån. Du kan inte ha en annan lokal eller ett kontor som du betalar för. Vi kan tydliggöra det genom att det ska vara en nödvändighet och inte en bekvämlighet. 
  • Ett annat krav är att boytan ska vara större än vad som hade varit nödvändigt om det inte hade funnits ett kontor. Även boendekostnaden bör vara högre än om arbetsrummet inte hade funnits. 
  • Vidare är det även viktigt att kontorsrummet är inrett för ändamålet. Det ska vara inrett på ett sådant vis som inte gör det möjligt att använda rummet som ett vanligt bostadsrum. Det ska till exempel inte finnas någon säng som gör att rummet kan användas som sovrum eller gästrum. 
eller
  • Att arbetsrummet eller kontoret är avskilt från den övriga bostaden. Helst ska det finnas en egen ingång. Det kan till exempel handla om en friggebod på tomten eller en egen ingång till arbetsrummet från en trappuppgång i ett bostadshus. 

Varför är det viktigt att ha koll på reglerna för hemmakontor?

Det kan vara snårigt att ha koll på reglerna kring hemmakontor och avdrag. Därför kan det vara viktigt att förtydliga och klargöra reglerna för sig själv. På så vis kan du som företagare tydligt veta vad som krävs när du vill göra iordning ett kontor hemmavid. Arbetsgivare kan även hantera skattereglerna på rätt sätt i och med att det finns rätt kunskap. Du som arbetsgivare vet att du inte kan ersätta en anställds privata bredband eller telefoni. Inte skattefritt i alla fall. För privatpersoner är reglerna för ersättning och avdrag viktiga att vara medveten om för att kunna få ut sin rätt till ersättning eller avdrag. Ingen vill stå för kostnader man egentligen kan få ersättning för

Avdrag på deklarationen under pandemin för privatpersoner

Möbler, förbrukningsmaterial, kontorsutrustning
I regel har anställda som arbetar hemifrån och har köpt in diverse kontorsutrustning inte rätt till avdrag trots att syftet är att endast använda utrustningen för arbete. Arbetsgivaren kan köpa möbler till anställda eller låna ut från det vanliga kontoret utan att någon anställd förmånsbeskattas för det. Så länge utrustningen återlämnas. Det är viktigt att tänka på att arbetsgivaren köper in kontorsutrustningen. Gör den anställda utlägg för inköp av utrustning räknas det som lön som du ska skatta för. 

I vanliga fall brukar inköp av höj- och sänkbara skrivbord, skrivbordslampor samt ergonomiska kontorsstolar regleras av ett avdragsförbud för stadigvarande bostad. Det innebär att det inte finns någon rätt till avdrag när lös egendom köps in till ett hemmakontor och kan ses som typisk inredning i en vanlig bostad. Men köps de in för att endast tillfälligt användas under hemarbete i och med pandemin gäller inte det här avdragsförbudet. Avsikten med inköpet är att utrustningen ska användas i de ordinarie verksamhetlokalerna. Då har du som företagare rätt till avdrag för momsen på inköpet. Det som är viktigt är att arbetsgivaren står som ägare av utrustningen.

Arbetsrum hemma
I och med att du arbetar hemifrån kanske du har inrett och gjort iordning ett speciellt rum där du ska ha din arbetsplats. Det här kommer inte ge rätt till avdrag. Skulle din arbetsgivare lösa en arbetsplats till dig genom att hyra en del av din bostad skulle ersättningen räknas som lön och du ska skatta för den. Du kan ha rätt till avdrag om du själv hyr en lokal eller ett rum som endast används för arbete. Då gäller det att rummet ligger utanför din bostad. 

Bredband och internetuppkoppling
Skatteverket anser att internetuppkoppling är en normal levnadskostnad som de flesta har och därför har man i regel inte rätt till avdrag för det. Undantaget är dock om ditt arbete skulle kräva avsevärt mycket snabbare uppkoppling. Då kan du, om arbetsgivaren inte står för den ökade kostnaden, ha rätt till avdrag om du kan påvisa ditt behov för snabbare uppkoppling. 

Personalvård
Kaffe, frukt eller fika är det många som erbjuds på sin arbetsplats. Men arbetar du hemifrån och köper den här typen av förfriskningar är det en privat kostnad som du inte kommer kunna få avdrag för. Om arbetsgivaren erbjuder att fortsatt stå för fika även vid hemarbete blir det en ersättning som den anställda som beskattas för. Orsaken till det här är att den här typen av förmån endast ska erbjudas på den ordinarie arbetsplatsen. 

Sammanfattning

Att arbeta hemifrån kan underlätta vardagen för många. Tidsbesparing och möjlighet att hinna med ärenden hemmavid på till exempel lunchrasten. Men var noga med hur du inreder och gör iordning ditt kontor. Annars är risken att Skatteverket ger dig avslag om du önskar avdrag för hemmakontoret. När det gäller dina anställda som arbetar hemifrån, som standard eller nu under pandemin, kan det vara bra att tydligt informera alla om vad som gäller med ersättningar för kontorsmaterial och fredagsfikan som kanske brukar infinna sig på den ordinarie arbetsplatsen. 

Kom nu ihåg att du alltid är varmt välkommen att kontakta oss om du fortfarande har frågor eller funderingar kring hur ditt hemmakontor ska utformas!

Inlägget publicerades 2021-04-02.
Kontakta oss
By Micaela Steger 30 Apr, 2024
I det här blogginlägget kommer vi att tipsa om vilka privata kostnader företaget kan bekosta och även kika på varför det är så viktigt att ha koll på vad företaget kan betala och inte.
By Micaela Steger 31 Mar, 2024
I det här blogginlägget går vi igenom vad ett lagerbolag är samt att vi kikar på vilka skillnader som finns jämfört med att starta ett bolag från scratch. Vi delar även några användbara tips och kom ihåg för den som känner sig sugen på att köra igång!
By Micaela Steger 29 Feb, 2024
I det här blogginlägget kommer vi att ta en närmare titt på Inkomstdeklaration 1 och varför det är viktigt att ha koll på vilka avdrag du kan göra för att optimera din skattesituation.
Share by: