Blog Layout

Vad är employer branding?

Micaela Steger

6 minuters läsning


Hur uppfattar medarbetare dig som arbetsgivare? Vad säger tidigare anställda om dig och din verksamhet och vilken bild har arbetssökande av dig? För att du ska få positiva svar på de här frågorna krävs det att du arbetar med ditt employer brand. I det här inlägget går vi igenom vad employer branding är och varför det är så viktigt för företag att arbeta med det här. Vi går även igenom 5 enkla steg som kan hjälpa dig mot ett starkare employer brand. 
 

Vad är employer branding?

För att översätta begreppet employer branding kan vi kalla det “arbetsgivarvarumärke”. Det handlar alltså om att jobba med sitt varumärke för att attrahera medarbetare i olika målgrupper. Företag vill skapa engagemang och visa att de är en bra arbetsgivare där medarbetare trivs och vill arbeta. Ett företags employ brand ska spegla uppfattningen om arbetsgivaren för såväl potentiella, nuvarande och tidigare medarbetare. Det handlar om vilket rykte som finns om dig som arbetsgivare. Vad säger tidigare medarbetare om dig? Uppmanar de vänner och familj att söka sig till företaget eller talar de illa om din verksamhet? Det här är något du som arbetsgivare kan påverka och metoden som då används kallas för just employer branding. 

Man arbetar med medarbetarens livscykel som består av fem olika steg:
  • Attrahera.
  • Rekrytera.
  • Introducera.
  • Utveckla och motivera.
  • Avsluta. 
Ett starkt employer brand visar en ärlig bild av företaget där medarbetare faktiskt upplever en lika bra arbetsplats som har utlovats.

Varför är det viktigt med employer branding?

Som du säkert hört många gånger tidigare så är medarbetarna den allra viktigaste tillgången för ett företag. För att fortsätta arbeta med rätt medarbetare som hjälper företaget till framgång krävs det att du arbetar för att attrahera, utveckla och behålla de medarbetare som besitter rätt kunskaper och egenskaper. 

Vi ser numera att det är de sökande som styr arbetsmarknaden snarare än arbetsgivarna. Sökande tar inte bara första bästa tjänst som de blir erbjudna utan väljer oftast de företag som faktiskt har ett starkt arbetsgivarvarumärke. Alltså är employer branding avgörande för att ditt företag ska lyckas anställa de bästa medarbetarna. 

Att aktivt arbeta med företagets employ brand kommer att spara både tid och pengar. Samtidigt som chansen att hitta och rekrytera rätt medarbetare ökar. Det kan bli väldigt kostsamt för ett företag med en felrekrytering och det kan i sin tur även leda till att företaget får ett dåligt rykte i och med att fel medarbetare anställs och därför blir det ingen bra match och medarbetaren kan då komma att känna sig missnöjd. Samtidigt blir det allt svårare för företag att hitta medarbetare med rätt kompetens eftersom många företag slåss om de kandidater som har rätt utbildning, erfarenhet och personlighet. 

Enligt en undersökning av Bravura framkom det att hela 86 % av jobbsökande i Sverige gör någon typ av research om de potentiella arbetsgivarna innan jobbet ens söks. Det här visar en ytterligare anledning till att jobba med employer branding. Det gäller även att visa det på de kontaktytor som finns. Allt från sociala medier och karriärssidor till faktiskt fysiska möten. 

Tips för att lyckas med ditt employer branding

Employer Value Proposition (EVP). Det här är själva kärnan i employer branding. Det är det faktiska erbjudandet som ges till de ni vill ska arbeta hos er. Det är viktigt att ert EVP ska sätta prägel på all kommunikation som sker med både potentiella och befintliga medarbetare. Det är viktigt att ert EVP är:
  • Synkat. Vad står bolaget för och vad erbjuds?
  • Trovärdigt. Kommunicera en genuin bild av vilka ni är.
  • Relevant. Rikta er mot den rätta målgruppen.
  • Unikt. Ni ska särskilja er mot konkurrenterna.
  • Värdefullt. En bra anledning till att talanger ska investera tid hos er. 
Definiera målgruppen. Employer branding hänger ihop med marknadsföring och all marknadsföring startar med att skapa en förståelse för sin målgrupp. Det gäller att förstå personernas beteenden och vad de gillar eller föredrar för att sedan kunna påverka personerna. Det här kommer hjälpa er att attrahera rätt kandidater till att söka sig till er.

Se över er hemsida. Förmedla en karriärsida där ni tydligt förmedlar er företagskultur. Finns det intervjuer med era nuvarande anställda? Ger det ett gott intryck eller ger det känslan av att det inte är dem själva som berättar sina historier? Som tidigare nämnt är det många som gör research innan de söker en tjänst och därför är en karriärsida eller “Om oss-sida” extra viktiga att lägga krut på. 

Gör det enkelt att söka jobb hos er. Många gånger är det sökande som avbryter sin ansökan på grund av att det är för krångligt eller att det tar för lång tid. En undersökning av Bravura visar att hela 53% har avbrutit en ansökan på grund av någon av de här anledningarna. Gör det enkelt att söka, möjliggör ansökan via flera olika kanaler och be om rätt information vid rätt tillfälle. 

Berätta varför ni gör det ni gör. Slutligen kan det vara positivt att skapa en känsla hos medarbetaren genom att berätta en historia om varför ni gör det ni gör. På så vis kan ni hitta de medarbetare som faktiskt vill vara en del av er syfte. Ni vill skapa en mening även för individen och inte bara för organisationen. 

Sammanfattning

Det är aldrig kul att höra negativa åsikter eller kommentarer om sin verksamhet. Roligare är det om medarbetare rekommenderar sina vänner och familj till att söka sig till din verksamhet. Det här är inget som bara sker av sig själv utan det är något som du måste jobba för. Attrahera, rekrytera, introducera, utveckla och motivera samt avsluta är de viktigaste stegen för att skapa ett starkt employ brand. Du kan bland annat jobba med din hemsida, utformning för möjligheter till att söka jobb hos dig, att skapa en känsla eller ditt Employer Value Proposition. 

Möjligheterna är oändliga och det är bara du själv som kan sätta stopp för kreativiteten! Behöver du en skjuts i rätt riktning så är du välkommen att kontakta oss så ska vi ge dig guidning och tips för att du ska kunna utveckla ditt employer branding-arbete!

Inlägget publicerades 2021-05-28.
Kontakta oss
By Micaela Steger 30 Apr, 2024
I det här blogginlägget kommer vi att tipsa om vilka privata kostnader företaget kan bekosta och även kika på varför det är så viktigt att ha koll på vad företaget kan betala och inte.
By Micaela Steger 31 Mar, 2024
I det här blogginlägget går vi igenom vad ett lagerbolag är samt att vi kikar på vilka skillnader som finns jämfört med att starta ett bolag från scratch. Vi delar även några användbara tips och kom ihåg för den som känner sig sugen på att köra igång!
By Micaela Steger 29 Feb, 2024
I det här blogginlägget kommer vi att ta en närmare titt på Inkomstdeklaration 1 och varför det är viktigt att ha koll på vilka avdrag du kan göra för att optimera din skattesituation.
Share by: