Ta hjälp med deklaration – deklarationshjälp för företag!

Micaela Steger

4 minuters läsning


Inledning

Deklarationstiderna är här och för dig som är enmansföretagare med aktiebolag kan det vara en utmaning att hålla koll på alla detaljer. Den privata inkomstdeklarationen är en viktig del av företagandet, även om den handlar om dig som privatperson. Vad gäller, vad behöver du tänka på – och när ska du lämna in deklarationen? I det här blogginlägget går vi igenom vad som gäller - vi ger dig även möjlighet att direkt ta reda på vad det skulle kunna kosta för dig att ta hjälp med din privata inkomstdeklaration.


Hjälp med deklaration

Att få hjälp med deklaration är ofta en klok investering för småföretagare. Som ensam ägare och ofta ensam anställd i ditt aktiebolag flyter det privata och företagsmässiga ibland ihop. Därför är det viktigt att du får rätt stöd med både företagets och din privata deklaration. Du kan ta hjälp av en redovisningskonsult som hjälper dig att deklarera korrekt och i tid. Ditt företag kan ta kostnaden som blir när du tar hjälp av en redovisningsbyrå med din privata deklaration (däremot är kostnaden inte skattemässigt avdragsgill). Tänk också på att du ska förmånsbeskattas för det!

Digital brevlåda underlättar

Med en digital brevlåda – till exempel Kivra – får du din deklaration digitalt redan i början av mars. Det är smidigt, säkert och ger dig framförhållning. Genom att ha en digital brevlåda kan du också få eventuell skatteåterbäring tidigare, så länge du godkänner och skickar in deklarationen i tid. Du som är delägare i ett aktiebolag (fåmansföretag) behöver dock lägga till en K10-bilaga - och det räknas som en ändring i deklarationen och du kommer därför få ditt slutskattebesked något senare än någon som inte gör några korrigeringar i deklarationen.


Deklaration – vad behöver du ha koll på?

Din privata inkomstdeklaration ska innehålla alla inkomster du haft under året. Som ägare av ett aktiebolag får du ofta lön och kanske även utdelning från ditt bolag, vilket ska redovisas. Även inkomster från exempelvis uthyrning av bostad eller försäljning av värdepapper ska vara med.

Det är viktigt att du kontrollerar att alla förifyllda uppgifter stämmer och kompletterar med eventuella avdrag och andra inkomster.


Ta hjälp i tid

Du kan ta hjälp redan innan deklarationen kommer till din digitala brevlåda. En konsult kan hjälpa dig att planera, samla in underlag och förbereda din inkomstdeklaration i god tid. Det är särskilt viktigt om du haft ovanliga inkomster eller gjort större affärer under året – exempelvis sålt bostad eller värdepapper.

Lämna in deklarationen

Inkomstdeklarationen för privatpersoner ska vara hos Skatteverket senast den 2 maj 2025. Om du bara ska godkänna förifyllda uppgifter kan du göra det digitalt via Skatteverkets e-tjänst, app eller sms. Men som företagare behöver du ofta göra mer än att bara godkänna – särskilt om du fått utdelning eller sålt värdepapper.

Tips & kom ihåg!

  • Skaffa digital brevlåda senast 27 februari för att få deklarationen tidigt.
  • Deklarationen skickas ut i början av mars.
  • Du som vill få eventuell skatteåterbäring redan i april måste deklarera senast 2 april. Det är inte aktuellt för dig som delägare i ett aktiebolag.
  • Dubbelkolla utdelningar, avdrag, kapitalvinster och övriga inkomster.
  • Ta hjälp om du känner dig osäker – det lönar sig.
  • Spara alla underlag – även om du deklarerar digitalt.

Vanliga avdrag att inte missa

Som privatperson (och enmansföretagare) finns det vissa avdrag du kan ha rätt till. Några exempel:
  • Ränteavdrag för lån
  • Avdrag för arbetsrum i bostaden (under vissa förutsättningar)
  • Avdrag för resor till och från arbete
  • Avdrag för pensionssparande (i vissa fall)

Lämna in deklarationen korrekt

Att lämna in deklarationen korrekt handlar inte bara om att undvika straffavgifter. Det handlar också om att få rätt skatt, rätt skatteåterbäring och rätt avdrag. Ju mer du har koll på dina inkomster, utgifter och underlag – desto enklare blir deklarationen.

Sammanfattning

Som enmansföretagare i aktiebolag är det inte bara företaget som ska redovisa – du som privatperson ska också deklarera varje år. Det är viktigt att du får hjälp med deklaration om du känner dig osäker, särskilt om du haft utdelning eller sålt värdepapper. Med en digital brevlåda får du tidigare tillgång till deklarationen och möjlighet till snabbare skatteåterbäring. Lämna in deklarationen senast 2 maj 2025 – och ta hjälp om du vill känna dig trygg med att allt blir rätt från början.

Vill du ha hjälp med din deklaration? Hör av dig – vi hjälper dig hela vägen! Du kan även testa vår priskalkylator!

Till kalkylatorn!
Kontakta oss
By Micaela Steger March 31, 2025
I det här blogginlägget kikar vi vad som kan påverka priset för ett bokslut. Vi ger dig även möjlighet att testa vår priskalkylator så att du kan få en indikation på hur mycket det skulle kunna kosta.
By Micaela Steger February 28, 2025
I det här blogginlägget går vi igenom vad en revisor kostar, vad som påverkar kostnaden och om du verkligen måste anlita en revisor.
By Micaela Steger January 31, 2025
I det här blogginlägget går vi igenom vad du behöver tänka på, varför det är viktigt att känna till brytpunkterna för lön samt att vi ger dig användbara tips för att hitta rätt nivå just för dig!