Nyheter för arbetsgivare 2023
4 minuters läsning
Nytt år och nya möjligheter! Men även nya regler och bestämmelser för dig som arbetsgivare. Vi hoppas att du har haft en bra start på det nya året och att du och ditt företag nu siktar mot nya höjder. För att underlätta lite kommer här ett blogginlägg med en uppdatering av nyheter inför 2023 som kan komma att påverka dig. Vi går igenom ett urplock av uppdateringar och redogör för vad som gäller från och med nu.
Vad är nytt 2023?
Milersättning
Tidigare har schablonbeloppet för skattefri milersättning legat på 18,50 kronor per mil när du använder din egna bil i tjänsten. Det beloppet har nu höjts till 25 kronor per mil. Även avdraget för resor med förmånsbil höjs. Om din förmånsbil drivs helt på elektricitet ligger schablonbeloppet dock fortsatt på 9,50 kronor per mil. För att sammanfatta gäller alltså neda belopp - beloppen inom parentes är de belopp som var 2022.
- Egen bil i tjänsten - 25 kronor per mil (18,50 kronor per mil)
- Förmånsbil, diesel - 12 kronor per mil (6,50 kronor per mil)
- Förmånsbil, övrigt drivmedel - 12 kronor per mil (9,50 kronor per mil)
Traktamente
Traktamente är en kostnadsersättning som kan utbetalas för att kompensera för ökade levnadskostnader i samband med tjänsteresor. För 2023 har beloppen höjts enligt nedan. Beloppen inom parentes visar beloppen som gällde 2022.
- Heldag - 260 kronor (240)
- Halvdag - 130 kronor (120)
- Nattraktamente - 130 kronor (120)
Även beloppen för reducering av traktamenten för längre tjänsteresor har höjts. Efter 3 månader kan arbetsgivaren betala ut 70% av maxbeloppet för dagtraktamente. Är du på tjänsteresa på en och samma ort i över 2 år kan arbetsgivaren betala ut 50% av maxbeloppet för dagtraktamente. Notera att dessa belopp gäller för tjänsteresor inom Sverige. Normalbeloppen för utlandstraktamenten har även dem höjts. Du hittar de aktuella beloppen för 2023 på Skatteverkets hemsida. Vi redogör för de uppdaterade beloppen nedan - även här uppger vi beloppen från 2022 inom parentes.
- Efter 3 månader - 182 kronor (168)
- Efter 2 år - 130 kronor (120)
Vi kan även kort nämna de uppdaterade schablonbeloppen för kostförmåner:
- Frukost 55 kronor (50)
- Lunch eller middag 110 kronor (100)
- Helt fri kost - minst tre måltider 275 kronor (250)
Tjänsteställe i arbetsgivardeklarationen
Det finns även nya bestämmelser för vad en arbetsgivardeklaration ska innehålla. Från och med redovisningsperioden januari 2023 ska den anställdes tjänsteställe redovisas på individnivå med arbetsplatsens adress och ort - detta förutsatt att den anställde bara haft ett tjänsteställe under redovisningsperioden.
Men vad är då ett tjänsteställe? Jo, det är på den plats den anställde utför huvuddelen av sitt arbete. En anställd kan bara ha ett tjänsteställe per arbetsgivare. Det finns sedan undantag för till exempel byggbranschen där tjänstestället kan vara bostaden, alternativt den plats där material hämtas och lämnas. För distansarbete gäller att bostaden är tjänsteställe. Finns det ett kontor är det dock kontorets adress som gäller - trots att den anställde arbetar på distans på heltid.
Arbetsgivaravgifter
Det har funnits en tillfällig nedsättning av arbetsgivaravgifter för anställd födda 1999-2003. Nu 2023 gäller det för anställda födda 2000-2004. Dock har den tillfälliga nedsättningen sitt slut nu i början av året. Det gäller till och med 31 mars 2023. För att friska upp ditt minne så gäller det på inkomster upp till 25 000 kronor per månad och företaget betalar då endast 19,73 procent i arbetsgivaravgifter. Om den anställdes lön överstiger 25 000 kronor per månad gäller 31,42 procent i arbetsgivaravgifter på överstigande del.
Om du uppfyller kraven för växa-stödet kan du fortfarande utnyttja lägre arbetsgivaravgift för din första anställda. Möjligheten att applicera
växa-stödet på de två första anställda har dock nått sin tidsbegränsning per den sista december 2022.
Varför är det viktigt att ha koll på de här nyheterna?
Som alltid är vi skyldiga att följa de lagar och regler som finns - därför blir det extra viktigt att uppdatera sig i samband med årsskiftet då det sker många förändringar. Sedan är det ju alltid enklast att göra rätt från början. Om vi tar arbetsgivardeklarationen som ett exempel. Du kan skicka in arbetsgivardeklarationen utan att ange adress och ort, men gör du inte det från början kommer du istället behöva korrigera den i efterhand eller få förfrågningar från Skatteverket om att uppge det. Det blir massa extra administration som vi helst vill slippa.
Sedan kan det vara fördelaktigt gentemot dina anställda som du betalar ut olika ersättningar till. Om felaktiga eller ouppdaterade belopp utbetalas för till exempel traktamenten så kan förtroendet skadas.