Blog Layout

Vad är korttidsarbete?

Micaela Steger

8 minuters läsning


Den här veckan kommer vi bjuda på ett saftigt blogginlägg. Förvirringen kring permitteringar med korttidsstöd är påtaglig bland företagare. Extra krångligt kan det kännas för mindre bolag där det inte finns någon specifik avdelning som har hand om personal och löner. I det här inlägget kommer vi redogöra för vad korttidsarbete innebär. Men också vilka regler som kommer gälla för 2021 i och med de nya reglerna. Reglerna är viktiga att ha koll på för dig som är i behov av stöd för att ditt företag ska kunna överleva pandemin. När har du rätt att söka stödet och för vem? Och när har du inte rätt till stödet? Vi hjälper dig att komma underfund med det.
 

Vad är korttidsarbete?

En överenskommelse mellan fack och arbetsgivare eller mellan arbetsgivare och anställda - om det inte finns något kollektivavtal - gör det möjligt att använda korttidsarbete. Det innebär att en eller flera anställda går ned i arbetstid och lön under en begränsad tid till följd av en ekonomisk kris. 

Med anledning av coronaviruset kan en arbetsgivare numera efter godkännande från Tillväxtverket få stöd från staten så att man kan införa korttidsarbete. Stödet möjliggör att den anställda behåller en stor del av sin lön samtidigt som företagets personalkostnader minskar. När företag ska söka stödet finns det olika så kallade permitteringsnivåer. Dessa tydliggör hur mycket en anställd kan gå ned i arbetstid och då även hur stor löneminskningen kommer vara samt hur mycket kostnaden kommer att minska för arbetsgivaren under korttidsarbetet. 

Den här tabellen gäller för perioden 1 december 2020 - 30 juni 2021 då staten står för 75% av kostnaderna för korttidsarbetet:

Nivå Minskad arbetstid Minskad lön Arbetsgivare Stat Minskad kostnad arbetsgivare
1 20% 4% 1% 15% -19%
2 40% 6% 4% 30% -36%
3 60% 7,5% 7,5% 45% -53%
4 80% 12% 8% 60% -72%

Möjligheten till det här stödet infördes i mars 2020. Sedan dess har det skett en del förändringar. I det här inlägget utgår vi från det senaste som gäller för 1 december 2020 till och med 30 juni 2021. 

Varför finns det ett korttidsstöd?

I och med pandemin som råder har många företag drabbats ekonomiskt och skulle egentligen inte ha råd att ha kvar sina anställda och därmed även kanske gå i konkurs. För att hålla igång den svenska ekonomin har regeringen satt in ett åtgärdspaket - korttidsarbete med statligt stöd. Syftet med stödet är att företagen snabbt ska kunna växla upp verksamheten igen så fort pandemin avtar och samhället börjar återgå till det normala.

Vad som gäller för korttidsarbete 2021

Karenstid för korttidsarbete
Tidigare fanns det en karenstid om 24 månader som gjorde att de som sökt stöd 2020 inte skulle ha möjlighet att söka stöd under 2021 också. I den nya lagen finns det ingen karenstid under 1 december 2020 till 30 juni 2021. Det gör det alltså möjligt för företag som sökt stöd under 2020 att söka stöd även under 2021. 

Hur länge och hur mycket stöd kan företag få?
Det nya stödet kommer företag kunna få under max sju månader om de söker från den 1 december 2020. Permitteringsnivåerna kommer att ligga på 20, 40, 60 och 80 procent. Det kommer fortsatt finnas ett lönetak på 44 000 kronor i månaden vilket betyder att stödet inte omfattar lönedelar som överstiger det beloppet.

Företag och anställda som omfattas av stödet

Företag
För att kunna söka stödet krävs att företaget är en juridisk person - inte kommun eller stat - och ska kunna påvisa tillfälliga och allvarliga ekonomiska svårigheter. Företaget får inte heller vara på obestånd. Det betyder att företaget inte får sakna förmågan att betala sina skulder och det inte bara tillfälligt. Vidare måste arbetsgivaren försökt hitta andra åtgärder för att kunna minska arbetskraftskostnader. Det kan handla om att säga upp personal som inte är tillsvidareanställd eller en anställd som inte har en så betydande roll för verksamheten. 

Gällande aktieutdelningar gäller fortsatt de regler som säger att företag inte är berättigat stöd om de två månader före stödperioden, under stödperioden eller under följande 6 månader efter stödperiodens slut verkställer eller beslutar om en vinstutdelning. Genomförs en sådan utdelning minskar företagets tillgångar och det talar då starkt för att företaget i fråga inte befinner sig i en påtaglig allvarlig ekonomisk situation. Ett lämnat koncernbidrag före, under eller efter stödperioden ger fortsatt rätt till stöd.

Anställda
Alla på företaget som var anställda och som arbetsgivaren var skyldig att betala arbetsgivaravgifter för under jämförelsemånaden kan omfattas av stödet. Med andra ord så gäller stödet inte för anställda med ett anställningsdatum senare än jämförelsemånaden.  Stödet kommer fortsatt att gälla för de arbetstagare som är familj till arbetsgivaren samt personal som blivit uppsagd. 

Jämförelsemånaden
Jämförelsemånaden är en referensmånad som används vid ansökan om korttidsstöd. Den används för att veta vilka anställda som kommer omfattas av stödet. Har ett företag inte tidigare sökt stöd kommer jämförelsemånaden att vara september 2020. Om företaget sökt stöd under 2020 kommer referensmånaden vara densamma som låg till grund då. Så här kommer man fram till jämförelsemånaden om företaget sökt stöd under 2020:

Jämförelsemånaden är den kalendermånad som infaller 3 månader före den månad som ansökan inkom eller 3 kalendermånader före den månad som den första månaden för stödperioden som blivit godkänd. Här kommer några exempel för att göra det tydligare:
  • Ditt företag söker stöd retroaktivt. Ansökan lämnas i mars. Stödet söks för januari-februari. Jämförelsemånaden blir då 3 månader innan januari → Oktober 2020.
  • Ditt företag söker stöd i februari för perioden februari-maj. Jämförelsemånaden blir då 3 månader innan februari → November 2020.
  • Ditt företag söker stöd framåt i tiden. Ansökan lämnas i maj. Stödet söks för juni-juli. Jämförelsemånaden blir då 3 månader innan maj → Februari 2021.
Nytt är att företag med en lönesumma över 400 000 kronor under aktuell jämförelsemånad vid ansökan måste bifoga ett revisorsyttrande. Det här är ett yttrande över företagets ekonomiska svårigheter. 

Avtal
Om du som arbetsgivare har kollektivavtal som centralt reglerar korttidsarbete ska du vända dig till facket för förhandling. Informera dem om att du vill använda korttidsarbete och kalla till en MBL-förhandling. Det är en förhandling som sker mellan arbetsgivare och facklig organisation vid viktigare förändringar i arbetsgivarens organisation.

Om du inte har ett kollektivavtal måste du som arbetsgivare avtala med minst 70 procent av arbetstagarna inom samma driftsenhet om deltagande i korttidsarbetet. I avtalet anger man bland annat arbetstids- och löneminskning. Dessa måste ligga på samma nivåer för alla deltagare inom samma driftsenhet och ett avtal ska utfärdas för varje enskild individ. Sammanfattat ska följande uppgifter finnas med i avtalet:
  • Vilka parter. Uppgifter om både arbetsgivare och arbetstagare.
  • De avtalade nivåerna för arbetstids- och löneminskning. 
  • Vilken driftsenhet arbetstagaren tillhör samt startdatum för anställningen.
  • Vilken eller vilka avtalsperioderna är.
  • Signatur och datum för signaturerna. 
Gällande avtalsskrivning kan avtal numera innehålla flera avtalsperioder. Viktigt att komma ihåg är dock att arbetstidsminskningen måste vara densamma under en viss period. Om du till exempel vill söka stöd för april och maj men med olika nivåer av arbetstidsminskning måste dessa två månader uppges som olika avtalsperioder. Det ska tydligt framgå i avtalet vilken nivå som ska tillämpas under vilken period. Inom en avtalsperiod är det även möjligt att fritt förlägga arbetstiden. Här finner du Tillväxtverkets mall för avtalsskrivning för korttidsarbete 2021. 

Hur det går till?
  • Beslut - Till en början ska du som arbetsgivare ta beslut om eller förhandla med facket om att korttidsarbete bör införas. 
  • Vad ska gälla - Sedan ska det redogöras för vilka och på vilken nivå korttidsarbetet ska gälla. När det är klart är det dags att skriva avtal om ni saknar kollektivavtal
  • Avtal - Färdigställ avtal med 70 procent av arbetstagarna inom den driftsenhet som ska omfattas av stödet för korttidsarbete. 
  • Gör webbtest - Med hjälp av det här testet kan du snabbt ta reda på om ditt företag har rätt till stöd. 
  • Använd beräkningshjälpen- Med hjälp av det här verktyget kan du räkna ut din första utbetalning och hur mycket du kan få i stöd. 
  • Gör din ansökan - Tjänsten för ansökan öppnade den 29 mars 2021. Vid ansökan ska du kunna lämna in underlag som bekräftar ekonomiska svårigheterna samt lämna kopior på avtal mellan arbetsgivare och arbetstagare alternativt kopia av kollektivavtal om företaget omfattas av ett sådant. Fram till och med april kan företag retroaktivt söka stöd 4 månader bakåt. Det betyder att om företag vill söka stöd för december 2020 måste det senast ske den 30 april 2021. Något som ofta har påtalats och som många gånger kommer som en kompletterande fråga från Tillväxtverket är underlag för giltig frånvaro på en anställd som ska omfattas av stödet. Om du har en anställd som under jämförelsemånaden haft någon typ av giltig frånvaro kan det vara bra att skicka in underlag för det i samband med ansökan. På Tillväxtverkets hemsida finns det en excelfil som kan användas. Den här filen skickas in via kompletteringsformuläret i “Min ansökan”. Då går handläggningen snabbare. Behöver du hjälp eller guidning för hur du gör en ansökan kan du gå till YouTube och titta på Tillväxtverkets filmer.
  • Utbetalning - Tillväxtverket har gått ut med att utbetalningar till företag som har fått stödet beviljat beräknas börja under vecka 14. 
  • Avstämning - För perioden fram till 30 juni 2021 kommer det endast att göras en avstämning. Avstämningar kommer att ske mellan 1-28 juli 2021. Man får ett mejl med en länk till tjänsten och där ska en sammanställning för det faktiska utfallet av korttidsarbetet framställas. Det är extremt viktigt att avstämningen lämnas in i tid. Annars blir arbetsgivaren återbetalningsskyldig.

Sammanfattning

Phuu… Mastigt kan man säga. Det finns många delar att hålla koll på gällande korttidsarbete och vi hoppas nu att du har fått en något tydligare bild av vad som gäller. Börja med att se efter vad du i ditt företag skulle behöva för stöd. Var noggrann med avtalsskrivningen, få med rätt uppgifter och skriv ett avtal med rätt antal anställda, 70 procent av en driftsenhet. Du är med största sannolikhet inte ensam om att fortfarande känna dig som ett frågetecken. Men vi kan hjälpa dig över till andra sidan. Kontakta oss så ska vi se till att ditt korttidsarbete sköts på rätt sätt!

Inlägget publicerades 2021-03-12. Senaste uppdateringen gjordes 2021-03-30.
Kontakta oss
By Micaela Steger 30 Apr, 2024
I det här blogginlägget kommer vi att tipsa om vilka privata kostnader företaget kan bekosta och även kika på varför det är så viktigt att ha koll på vad företaget kan betala och inte.
By Micaela Steger 31 Mar, 2024
I det här blogginlägget går vi igenom vad ett lagerbolag är samt att vi kikar på vilka skillnader som finns jämfört med att starta ett bolag från scratch. Vi delar även några användbara tips och kom ihåg för den som känner sig sugen på att köra igång!
By Micaela Steger 29 Feb, 2024
I det här blogginlägget kommer vi att ta en närmare titt på Inkomstdeklaration 1 och varför det är viktigt att ha koll på vilka avdrag du kan göra för att optimera din skattesituation.
Share by: