Vad är GDPR?
4 minuters läsning
Personuppgifter färdas fram och tillbaka - kunder köper varor och tjänster - och anställda lämnar känslig information i form av bankuppgifter och personnummer. Är det verkligen okej för dig som företagare att hantera dessa uppgifter utan vidare? I och med den relativt nya lagen Dataskyddsförordningen så finns det faktorer som ökar tryggheten för de personer vars uppgifter hanteras av företag. Det är du som företagare som behöver säkerställa att det följs.
I det här inlägget går vi igenom vad GDPR faktiskt är och vad det innebär för dig som företagare. Vi delar även med oss av några tips från Integritetsskyddsmyndigheten om vad som är viktigast att tänka på när man hanterar personuppgifter.
Vad är GDPR?
GDPR är en förkortning av General Data Protection Regulation och på svenska kallas det Dataskyddsförordningen. Det är en lag som är grundad av EU och den har funnits sedan 2018. Den sätter hårdare krav på de som hanterar personuppgifter. Syftet är att säkerställa en trygg hantering av personuppgifter och skydda alla medborgares integritet. Alla som på något vis hanterar eller sparar personlig och känslig information berörs av lagen. Så de allra flesta organisationer och branscher berörs eftersom det i de flesta fall finns anställda eller kunder.
Nedan listar vi några exempel på vad en personuppgift är:
- Namn.
- Personnummer.
- En bild.
- Registreringsnummer till en bil. Undantag är när en bil står skriven på ett företag.
- Mejladresser.
- En beskrivning av en person.
För att ha rätten att hantera personuppgifter så krävs det att det finns ett tydligt ändamål med hanteringen - alternativt att det finns samtycke från den personen uppgifterna berör. För att redogöra för ett exempel så krävs det inte något samtycke av en anställd för att få lov att hantera personuppgifterna - utan då grundar sig hanteringen i att det finns ett anställningsavtal.
Varför är det viktigt att veta vad GDPR är?
Tips och kom ihåg!
Här kommer några tips från Integritetsskyddsmyndigheten för vad som är det allra viktigaste att tänka på vid hantering av personuppgifter:
- Bestäm ett ändamål och håll dig till det.
- Samla bara in de personuppgifter du behöver för att fullfölja ändamålet och spara inte uppgifterna längre än nödvändigt.
- Informera om personuppgiftshanteringen.
- Skydda personuppgifterna. Det kan du till exempel göra genom en tvåstegsverifiering vid inloggning på den plattform där uppgifterna förvaras.
- Låt bara de som behöver uppgifterna få tillgång till dem.
I vissa fall kan ditt företag behöva lämna över de uppgifter du är personuppgiftsansvarig för. Det kan till exempel vara när du behöver hjälp med ekonomin från någon som oss. Då kommer vi som redovisningsbyrå behöva få tillgång till kundregister och liknande som då innehåller personuppgifter. Om ditt företag anlitar en redovisningsbyrå så blir byrån ett så kallat personuppgiftsbiträde. Då är det viktigt att det upprättas ett personuppgiftsbiträdesavtal där det framgår vilka uppgifter som kommer hanteras samt syftet med det.