Blog Layout

Prissättning

Micaela Steger

6 minuters läsning


En stor del av en företagares tid bör läggas på att fundera över prissättningen på företaget och de varor eller tjänster som säljs. Det är i det stora hela grunden till att bli ett framgångsrikt företag. Det gäller att hitta en bra nivå för att du själv ska kunna betala dina egna leverantörer samt kunna ta ut en rimlig lön. Samtidigt kan dina priser inte sättas för högt eftersom du då kan tappa kunder. Så hur ska företagare tänka under processen för prissättning? Med det här blogginlägget hoppas vi kunna hjälpa dig en bit på vägen med bra information samt förslag på hur du kan tänka!
 

Prissättning

Det finns flera olika modeller och strategier för att hitta rätt nivå på prissättningen. Det kan till exempel handla om att jämföra med konkurrenter, utgå från företagets kostnader eller fundera på vad kunder faktiskt tycker att dina varor eller tjänster är värda. Sedan är det alltid viktigt att även ta hänsyn till världsekonomin och landets inflation. Nu kommer vi gå igenom hur du kan tänka vid olika prissättningsstrategier.


Kostnadsbaserad prissättning


Här är det bra att göra en kalkyl för att avgöra hur stora kostnaderna är för företaget för att leverera produkten eller tjänsten. De frågor du behöver ta hänsyn till då är:


  • Hur mycket kostar det att ta fram produkten eller tjänsten? Det kan handla om tid, leverantörskostnader eller leveranskostnader.
  • Vid vilken punkt kommer dina intäkter att täcka dina kostnader? Alltså när kommer du gå plus, minus, noll.
  • Vilka administrativa kostnader kommer tillkomma?
  • Vilka försäljningskostnader finns?
  • Hur stor ska lönen vara och hur stora blir kostnaderna för semester?


Slutligen behöver du räkna på vinsten. Vad önskar du kunna tjäna per produkt eller tjänst för att ditt företagande ska bli lönsamt? Nu vet du vad som är nödvändigt för företaget gällande kostnader - men här tar man inte hänsyn till vad kunden faktiskt är beredd att betala.


Konkurrentbaserad prissättning


En annan faktor som kommer påverka hur mycket en kund är villig att betala är vilket pris som dina konkurrenter erbjuder för samma eller en liknande produkt eller tjänst. För att du ska kunna sätta ett högre pris bör du kunna motivera det med något som ger ett större värde för kunden. Här är det bra om just din produkt eller tjänst som erbjuds är nischad på något vis och skiljer sig från det dina konkurrenter erbjuder. Till exempel genom bättre kvalité eller snabb leverans.


Värdebaserad prissättning


Nu behöver du avgöra vad dina kunder faktiskt verkar vara villiga att betala för din produkt eller tjänst. Här handlar det inte om de kostnader företaget har utan enbart uppskattningen av din produkt eller tjänst som kunden har.


För att avgöra det här kan det vara bra att göra en marknadsundersökning för att samla in information. Antingen kan du ta hjälp av ett företag som är experter inom området eller så kan du skapa någon typ av enkät som du skickar ut själv.


Prissättning när du säljer tjänster

I de fall då ditt företag säljer tjänster finns det två olika vägar att gå gällande prissättning. Antingen kan du erbjuda ett fast pris eller pris per timme. Det finns för- och nackdelar med båda delarna. Om du använder pris per timme men hittar ett mer effektivt sätt att bli klar med jobbet så blir din intäkt lägre eftersom tidsåtgången blir lägre. Samtidigt kan det vara negativt för din kund om det uppstår något oförutsett som gör att arbetet drar ut på tiden - vilket då resulterar i ett dyrare pris för tjänsten än vad som var tänkt. 


När vi istället erbjuder ett fast pris för tjänsten så finns det många fördelar. Vi listar några nedan:



  • Din kund vet alltid vilket pris de betalar.
  • Du vet exakt vilka intäkter du kommer få och fördelningen av dessa blir jämnt fördelad.
  • Du kan jobba med att effektivisera ditt arbete utan att förlora intäkter.


Något som är viktigt när man använder sig av fast pris är att tydligt specificera vad som ingår i det fasta priset. För att vara ännu tydligare kan det vara bra att även specificera det som INTE ingår i det fasta priset.


Tips och kom ihåg!


Informera om prisjustering


När det har blivit dags för en prisjustering kan det vara svårt att avgöra hur man ska gå tillväga för att kunderna fortsatt ska känna sig nöjda med det du erbjuder.


En bra början kan vara att bli medveten om att nästan alla företag någon gång gör prisjusteringar. Sedan när du väl valt ditt nya pris så är det dags att informera dina kunder om det. Se till att du har en tydlig plan för hur du ska gå tillväga innan du kör igång med arbetet. Du bör ta hänsyn till följande punkter:


  • Bestäm dig för hur du ska förmedla prisjusteringen. Avgör i vilken kanal prisjusteringen ska förmedlas - det kan till exempel vara per mejl. Se även till att den som utför arbetet kan förmedla bra och tydliga texter som blir enkelt för kunderna att förstå.


  • Motivering och förklaring. I den information som skickas ut eller på annat vis förmedlas gällande prisjusteringen bör det framgå vad prisjusteringen beror på. Ni kan till exempel hänvisa till att företaget ska förbättra kundservicen eller att ni kommer erbjuda en ny funktion eller en bättre produkt. Undvika att hänvisa till att företaget vill gå med större vinst - se det från kundens perspektiv.


  • Planera övergången. För att kunden fortsatt ska vara nöjd är det viktigt att göra övergången så smidig som möjligt. Några förslag kan vara att låta de pågående avtalen vara oförändrade tills dess att de löper ut - i de fall det finns ett slutdatum. Se även till så att kunden har tillräckligt med tid att se över prisjusteringen innan några beslut måste fattas.


Håll priset uppdaterat


För att fortsätta utveckla företaget och gå med större vinst är det viktigt att kontinuerligt utvärdera företagets prissättning. Förslagsvis bör detta göras minst en gång per år. Det är nödvändigt för att prissättningen ska vara lämplig med hänsyn till allt som sker i världen och vad som påverkar ekonomin i världen och för ditt företag. 


Slutligen kan ditt företag även applicera så kallad indexprishöjning, vilket normalt är en årlig procentuell höjning där företaget tar höjd för kommande pris- eller kostnadshöjningar från de egna leverantörerna.


Sammanfattning

Så, nu hoppas vi att du har fått lite inspiration för att se över dina priser och att du fått hjälp för att hitta en strategi som kan fungera bra för dig. Du behöver ta hänsyn till flera olika modeller när du ska sätta ditt pris - både företagets egna kostnader, konkurrenternas priser samt kundvärde. Det du även behöver avgöra när det gäller prissättning för tjänster är hur du ska ta betalt. Ska det vara pris per timme eller ett fast pris. Vår rekommendation är att sträva efter ett upplägg med fast pris. Det blir i de flesta fall fördelaktigt bland annat med tanke på den tekniska utvecklingen.

Vi erbjuder rådgivning kring prissättning - så om du trots allt fortfarande känner dig osäker på hur du ska tänka eller om du önskar ytterligare vägledning är du välkommen att kontakta oss!

Inlägget publicerades 2023-03-31.
Kontakta oss
By Micaela Steger 30 Apr, 2024
I det här blogginlägget kommer vi att tipsa om vilka privata kostnader företaget kan bekosta och även kika på varför det är så viktigt att ha koll på vad företaget kan betala och inte.
By Micaela Steger 31 Mar, 2024
I det här blogginlägget går vi igenom vad ett lagerbolag är samt att vi kikar på vilka skillnader som finns jämfört med att starta ett bolag från scratch. Vi delar även några användbara tips och kom ihåg för den som känner sig sugen på att köra igång!
By Micaela Steger 29 Feb, 2024
I det här blogginlägget kommer vi att ta en närmare titt på Inkomstdeklaration 1 och varför det är viktigt att ha koll på vilka avdrag du kan göra för att optimera din skattesituation.
Share by: