Blog Layout

Vad är en förmånsbil?

Micaela Steger

7 minuters läsning


I det här inlägget kommer vi närmare att definiera vad en förmånsbil är och hur den hanteras. Vi ger också exempel på när det kan vara bra att använda sig av en förmånsbil, men även vad man ska ha i åtanke för att inte hantera en förmånsbil när det inte är nödvändigt. Att ha kunskap om reglerna kring en förmånsbil är viktigt för dig som arbetsgivare eftersom du ska kunna avgöra hur den anställda ska förmånsbeskattas. Det finns även några saker att tänka på gällande hur en bilförmån ska hanteras, och vi tar upp några av dem som kan vara bra att vara extra uppmärksam på. 
 

Vad är en förmånsbil?

När arbetsgivaren tillåter den anställda att använda en tjänstebil för privat bruk kallas det förmånsbil. Det är med andra ord hur omfattande den privata körningen är som avgör om det är en tjänstebil eller en förmånsbil.

När du har en förmånsbil står arbetsgivaren för de allra flesta kostnaderna kopplade till bilen. Den anställda står dock själv för kostnader för drivmedel, trängselskatt eller parkeringsavgifter vid privata resor. Värt att nämna är att körjournalen är mycket viktig att fylla i, även vid privat körning. 

En förmånsbil är en skattepliktig löneförmån som den anställda är skyldig att betala inkomstskatt på och som arbetsgivaren ska betala sociala avgifter på. Beloppet som skatten baseras på är bilens förmånsvärde som räknas ut med hjälp av Skatteverkets schablonbelopp för förmånsbilar.

Varför ska man ha en förmånsbil?

 Det är viktigt för en arbetsgivare att känna till reglerna kring förmånsbilar för att kunna avgöra hur den anställda ska förmånsbeskattas. Det är också bra att vara medveten om fördelarna med att erbjuda sina anställda en förmånsbil, då nöjdare anställda ofta presterar bättre.

Om man vet med sig att en bil inte kommer att köras så omfattande i tjänsten kan man enkelt undvika att det blir en förmån. Om den anställda använder en körjournal på rätt sätt kan man bevisa att bilen bara körts privat i “ringa omfattning” (max 100 mil fördelat på max 10 gånger per år) och därmed uppstår inte någon bilförmån. 

För anställda där deras arbete kräver många resor med bil kan det vara fördelaktigt med en förmånsbil. Det är vanligt bland till exempel säljare och konsulter. Med en förmånsbil kan de undvika slitaget som annars skulle uppstå om deras egna bil användes för alla resor. 

En annan fördel för den anställda är att man får använda en bil, ofta helt ny, både i jobbet och privat. Dessutom till en fast månadskostnad som troligtvis skulle vara högre om man själv ägde bilen. Med en förmånsbil slipper den anställda även oförutsedda kostnader för till exempel reparation eftersom arbetsgivaren vanligtvis står för dessa.

Vad bör du tänka på?

Det finns olika sätt för hur förmånsbilen kan finansieras. Vissa är mer fördelaktiga än andra. Här listar vi de tre vanligaste:
  • Bruttolöneavdrag - i det här fallet minskar den anställdes bruttolön i utbyte mot bilförmånen. Det här kommer få en negativ påverkan på den anställdes pensionsgrundande inkomst (PGI) samt för sjuk- och föräldrapenninggrundande inkomst. Bruttolönen sänks, vilket resulterar i att underlaget för dessa inkomster kommer att bli lägre. 
  • Bilförmån - i det här fallet lägger man enkelt bara på bilförmånsvärdet på den inkomst som den anställda ska beskattas för vid lönekörningen. Underlag för pension och liknande kommer inte att påverkas eftersom bruttolönen är densamma som innan bilförmånen.
  • Nettolöneavdrag - i det här fallet ökar man bruttolönen med förmånsvärdet, vilket resulterar i att förmånsvärdet blir 0. Sedan kommer man att göra ett nettolöneavdrag för värdet av bilförmånen. Eftersom bruttolönen i detta exempel ökar kommer även underlag för pensionsgrundande inkomst (PGI) samt sjuk- och föräldrapenninggrundande inkomsten att bli större.
Räkneexempel nettolöneavdrag: där förmånsvärdet på bilen är 5 000 kronor.
Bruttolön: 35 000 kr (30 000 + 5 000)
Skatt: 10 500 kr (30% av 35 000 kr)
Nettolön: 19 500 kr (35 000 - 10 500 - 5 000 (nettolöneavdrag))
Arbetsgivaravgifter: 10 997 kr (31,42% av 35 000 kr)

Det sistnämnda alternativet är mest fördelaktigt för fåmansbolag om man utgår från 3:12-reglerna. Enligt dessa regler kommer man inte kunna inkludera bilförmånen i löneunderlaget. Men i och med att bruttolönen i detta fall höjs kommer hela beloppet ligga som underlag för utdelning i bolaget. 

Glöm inte att skriva ett avtal med den anställda. Innan en anställd får tillgång till en förmånsbil är det viktigt att skriva ett avtal med personen i fråga. Ofta skapar företaget ett långvarigt kontrakt när de införskaffar bilen. Därför kan det vara bra att veta vad som gäller om den anställda till exempel blir långtidssjukskriven eller föräldraledig. Men det kan även vara bra att i avtalet reglera vad som ska hända med bilen om den anställda avslutar sin anställning samt vem som har ansvaret för självrisken om en olycka skulle inträffa. 

Sammanfattning

För att kunna avgöra hur dina anställda som kör bil ska beskattas är det viktigt att ha kunskap om regler kring förmånsbilar. Det kan kännas svårt att veta hur du som arbetsgivare ska tänka kring anställda och deras bilar. Men lugn - vi hjälper dig med hur du kan tänka i varje specifikt fall! Vi vill att du ska känna dig säker med dina beslut, så tveka därför inte att kontakta oss! Vare sig om du står och stampar utan att veta om din anställda ska köra en förmånsbil eller om du vill ha hjälp med hur du skriver ett avtal för bilförmånen.

Inlägget publicerades 2021-02-12.
Kontakta oss
By Micaela Steger 30 Apr, 2024
I det här blogginlägget kommer vi att tipsa om vilka privata kostnader företaget kan bekosta och även kika på varför det är så viktigt att ha koll på vad företaget kan betala och inte.
By Micaela Steger 31 Mar, 2024
I det här blogginlägget går vi igenom vad ett lagerbolag är samt att vi kikar på vilka skillnader som finns jämfört med att starta ett bolag från scratch. Vi delar även några användbara tips och kom ihåg för den som känner sig sugen på att köra igång!
By Micaela Steger 29 Feb, 2024
I det här blogginlägget kommer vi att ta en närmare titt på Inkomstdeklaration 1 och varför det är viktigt att ha koll på vilka avdrag du kan göra för att optimera din skattesituation.
Share by: